När jag skrev min guide med 10 tips om hur man kan ta sin blogg till nästa nivÃ¥ (ni hittar inlägget här) sÃ¥ fick jag lite frÃ¥gor om jag kunde beskriva mer om hur jag använder min ”bloggbok” sÃ¥ jag tänkte skriva ut 7 rubriker som jag alltid har pÃ¥ nÃ¥gon sida och som jag förnyar när sidorna blir fulla.
When I wrote my guide with 10 tips on how to take your blog to the next level (you can find the post here) I got some questions about if I could describe more about how I use my ”blog book” so I figured I’d tell you about the 7 pages I always have that I renew when the pages are full.
Jag har alltid sidor som jag fyller med alla dagar. En dag på varje rad, måndag till söndag, om och om igen tills sidan tar slut och då börjar jag på en ny. Här skriver jag alltid ner vad jag ska publicera alla dagar. Ibland kommer jag på ett jättebra inlägg till söndagen på tisdagen och då har jag alltid glömt bort det sedan om jag inte skriver ner det. Dessutom så får man en översikt på att man får bra blandning på inläggen och det är lätt att gå tillbaka och läsa och få inspiration från gamla planeringar.
I always have pages that I fill with all days. A day on each line, Monday to Sunday, over and over again until the page runs out and then I start on a new one. Here I always write down what I’m going to post every day. Sometimes I get a idea of a really good post to post Sunday on Tuesday and then I have always forgotten about it when Sunday comes if I don’t write it down. In addition, you get a great overview so that you can make sure that you get a good mix of posts and it’s easy to go back and read and gain inspiration from old plans.
Jag har en sida i min bloggbok där jag har listat alla mina Ã¥terkommande inlägg dit jag alltid kan gÃ¥ och kolla om jag har dÃ¥ligt med bloggidéer. PÃ¥ min lista stÃ¥r  t ex. ”FrÃ¥gestund”, ”Filmtips”, ”Recept”, ”Favoriter just nu” och ”Lyx/Budget”.
I have a page in my blog book where I have listed all my recurring posts where I can always go and check if I have don’t have any blog ideas. On my list is for example. ”Q & A”, ”movie tips”, ”Recipes”, ”Favorites right now” and ”Luxury/Budget”.
En rubrik man alltid mÃ¥ste ha är ”Inlägg” där du skriver ner alla inläggsidéer du fÃ¥r. Det behöver inte vara nÃ¥got som är aktuellt just när du skriver det utan samla bara pÃ¥ dig allt bra du kommer pÃ¥ och gÃ¥ sedan tillbaka till listorna dÃ¥ och dÃ¥ och se om det är nÃ¥got som har blivit aktuellt eller nÃ¥got du känner för att skriva dÃ¥. PÃ¥ mina listor har jag just nu 28 nedskrivna inläggsidéer som jag inte har skrivit än. Stryk dem sedan allt efter du skriver dem!
A headline you always have to have is the ”Posts” where you write down all posts ideas you get. It doesn’t need to be something that is relevant right when you write it down it but collect everything you can think of and then go back to the lists every now and then and see if there is something that has become relevant or anything you feel like writing right then. In my lists I have 28 posts ideas that I have not written yet right now.Â
I bought my blog book at Ordning & Reda, you’ll find it here.Â
Ska du skriva ett riktigt stort inlägg som en guide eller liknande borde du ägna det en hel sida där du brainstormar idéer, rubriker, ordning osv. Exempel på inlägg som har fått hela sidor i min bloggbok är Menrcaguiden, à rsresumén och min stora vinterlista.
Are you going to write a really big posts as a guide or similar, you should devote a whole page where you brainstorm ideas, headlines, order, etc.. Examples of posts that has their own page in my blog book is the Menrca guide,  2013 resumé and my big winter list.
Du borde alltid ha en ”kladdsida” där du kan skriva ner smÃ¥saker som te x. bra filmer du ser som du ska tipsa om sedan när du har samlat pÃ¥ dig ett par, en inköpslista för sommaren som du ska göra ett inlägg av och planerar andra mindre inlägg. Ãven om du hittar en bra hemsida eller liknande är det alltid bra att skriva ner det!
You should always have a ”smudge page” where you can write down little things like good movies you see that you are going to write about then when you have a couple, a shopping list for the summer to do a post about and planning other minor posts. Even if you find a good website, or something like that it is always good to write it down!
Jag har en rubrik som heter ”fotoidéer” där jag skriver ner idéer pÃ¥ en bild att ta eller ett sätt att fota en bild. Som bloggare sÃ¥ fotar man ofta samma saker i samma miljöer och det krävs en hel del idéer för att försöka fÃ¥ varje bild att kännas ny. SÃ¥ skriv ner allt sÃ¥nt här!
I have a heading called ”photo ideas” where I write down ideas on a photo to take or a way to shoot a picture. As a blogger, you often  shoot the same things in the same environments and it requires a lot of ideas to try to get every picture to feels new. So write down all this stuff!
Skriv alltid ner outfitidéer du får när du är inne på bloggar, ser någon på stan eller vart du nu hittar inspiration. à tergå sedan till denna lista när inspirationen står på noll! Jag har som regel att alltid direkt veta 3 olika outfits med ett plagg innan jag köper det så varje gång jag har varit och shoppat kan jag alltid skriva ner minst 10-15 outfitidéer.
Always write down outfit ideas you get when you’re reading blogs, see someone in town or something like that. Then return to this list when inspiration is at zero! I have a rule to always instantly know al least 3 different outfits with a garment before I buy it so every time I have been shopping, I can always write down at least 10-15 outfit ideas.